tisdag 24 mars 2009

tisdag en vanlig fast ovanlig dag

Jaha började hela dagen med att åka till vbhk för att träna klockan kvart i sju ( på morgonen är väl bäst att tillägga för er som inte orkar gå upp) det vart underbart väder och träningen gick faktiskt riktigt bra för båda. Först tog jag båda grabbarna på promenad runt Mh banan kände att det kunde vara bra för freddi att kolla området utan något som hände. Samt för att kolla om han fått med sig några minnesbilder. Vilket han inte verkade ha fått han hade bara ett i huvudet och det var att leka.
Vi begab oss mot agilityplanen för att öva lite agility som uppvärmning alltid bra så att snurre laddar ordentligt inte för att han är dålig på att ladda inför lydnad men med agility så blir han galen och det är bra att träna ibland med galen laddad hund så man vet hur man ska göra för att få honom fokuserad på lydnad utan att bli över. Vi träna framförgående och slalom ingångar, höger och vänster från olika avstånd och vinklar. Gick riktigt bra han var med på noterna. Efter det blev det fjärr samt ingångar och stegförflyttningar + korset där jag kan tycka han är lite väl känslig för hur man står och är, men så jämför jag med terrier. Freddi fick träna vara intill när Snurre gick över gungbrädan, framförgående, frittfölj inkallning med fart samt apport med fart. Ja föresten allt freddi tränade var med fart alltså skulle vara med super fart. Som sagt hans problem är att så fort han ska träna så går allt i slowmotion när det annars i livet går i speed, mycket konstigt men så är det. Så vårat tränings schema ser ut som så snabba pass med hög intensiv hund med belöningar som höjer han till höjderna allt för att tagga honom.

Efter träningen i agilityplanen blev det apport träning på lydnads planen plus ett hopp över hinder för båda grabbarna. Tror inte att det är det bästa träningsättet att ha med snurre vid sidan av planen när freddi ska träna han blir så låg då medans snurre bara blir bättre om freddi är med vid sidan. Samtidigt tycker jag det är bra att man kan öve plats med hundarna medans man tränar andra hunden samt att jag slipper springa fram och tillbaka. vilket det verkligen blir när freddi ska träna sina snabba pass. Sen var det bara för oss att åka hem och äta frukost gav killarna sin frukost ute på baksidan alltid lika uppskattat av snurre hanälskar att leta efter sina kulor på gräsmattan.

jobba hela dagen till halv fem

efter det hem och hämta killarna som pappa hade varit snäll nog att ta ut på 1,5 timmars promenad så det fick följa med och sitta i bilen medans jag träna på Q, wellnesboll. Tror inte detta träningssätt var min grej man var ju mer upp och ner än något annat känndes som huvudet skulle sprängas. efter det blev det en 1 timmars tur i skogen med uppletande för grabbarna. så nu är det ganska nöjda.
nä nu ska jag sätta mig i soffan och slappa det är ju ny dag imorgon och då ska man ju upp vid 6 så jag får väl snart lägga mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar